سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ذهبی : دعا در نزد قبر ابو شعیب واسطی (از بزرگان اهل سنت) مستجاب است

ذهبی : دعا در نزد قبر ابو شعیب واسطی (از بزرگان اهل سنت) مستجاب است

 

یکی از مسائلی که وهابیون بر شیعه اشکال می کنند، مساله ی زیارت قبور و دعا در نزد قبور است و اگر شیعیان بگویند دعا کردن در نزد قبور معصومین و اهل بیت علیهم السلام و بزرگان مستجاب است، آن را شرک و غلو و دروغ می خوانند در حالی که بسیاری از علمای اهل سنت در طول تاریخ چنین عقیده ای داشته اند و دست به این کار زده اند.یکی از کسانی که اعتقاد به استجابت دعا در نزد قبور بزرگان و صالحین دارد، شمس الدین ذهبی می باشد.

صالح بن یونس أَبُو شُعَیْب الواسطی الزاهد : کَانَ من سادات الصوفیة. وردَ عَنْهُ أَنَّهُ رأى الحقَّ فی النوم، وحجَ عَلَى قدمیه سبعین حجّة. تُوُفِّی سنة اثنتین وثمانین بالرملة. کان یعرف بالمقنَّع، والدّعاء عند قبره مُستجاب.

تاریخ الاسلام للذهبی،ج6،ص759 ط دار الغرب الاسلامی

همانطور که ملاحظه می کنید ذهبی معتقد است که دعا در نزد قبر ابو شعیب واسطی مستجاب است. (والدّعاء عند قبره مُستجاب) آیا وهابیون حکم به شرک ذهبی خواهند کرد و او را مبتدع خواهند خواند ؟

أما أن یسأل شفاء المرضى، أو قضاء الحاجات عند قبره، أو فی أی بلد، هذا الذی لا یجوز، هذا هو الشرک الأکبر الذی حرمه الله على عباده …..

فتاوى نور على الدرب لابن باز،ج2،ص82

{ بن باز می گوید } اما این که در نزد قبر پیامبر یا در هر جایی شفای مریضان یا برآورده شدن حاجاتش را بخواهد جائز نیست و این همان شرک اکبری است که خداوند آن را حرام کرده است …..

فهذه أمور عظیمة خطیرة، والجلوس عند القبور، یدعو ربه عند القبور، هذه وسیلة للشرک، کونه یجلس عنده یقرأ أو یدعو هذه وسیلة ما یجوز من وسائل الشرک …..

فتاوى نور على الدرب لابن باز،ج2،ص153

این ها امور بسیار خطرناکی است و نشستن در نزد قبور و این که پروردگارش را در نزد قبور بخواند این وسیله ای برای شرک است و این که نزد قبر می نشیند و قرآن می خواند یا دعا می کند این وسیله ای از وسائلی است که شرک را تجویز می کند …..

لا یصلى عند القبور ولا تتخذ محلا للدعاء، تقصد للدعاء عندها، ولا القراءة عندها، کل هذا من البدع کذلک طلب البرکة، منها أو الشفاعة منها أو الشفاء، هذا من أنواع الشرک الأکبر …..

فتاوى نور على الدرب لابن باز،ج2،ص247

در نزد قبور نباید نماز خواند و نباید آن را به عنوان محلی برای دعا اتخاذ کرد و نباید در نزد آن قرآن خواند و همه این ها بدعت است.همچنین طلب برکت یا شفاعت و شفا از قبور این ها از انواع شرک اکبر است …..

أما أن یأتی عند القبر، ویظن أن الدعاء عنده محل قبول، یجیء عنده للدعاء، أو للقراءة، أو للصلاة هذا بدعة لا یصلح.

فتاوى نور على الدرب،ج17،ص 82

اما این که به نزد قبر بیاید و گمان کند که دعا در نزد قبر محل قبول است و برای دعا یا قرائت قرآن یا نماز پیش قبر بیاید این بدعت است و شایسته نیست.






تاریخ : سه شنبه 94/9/17 | 10:25 صبح | نویسنده : سرباز ولایت | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.