سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رجال صحیحین 1+سند

یکی از شیوخ بخاری در مکه فردی بوده است به نام " حسان بن حسان ابو علی البصری " متوفی سنه 213 ه.ق .

ابوحاتم رازی در مورد وی می گوید : منکَر الحدیث.

دارقطنی در مورد وی می گوید : لیس بقوی .

( میزان الاعتدال - ذهبی - ج 1 ص 478 شماره 1803 )

جناب بخاری در علم رجال الحدیث ، بسیار ضعیف بوده است تا آنجا که بر خی از علمای اهل سنت بر علیه وی کتاب نوشته اند .

الالزامات و التتبع - دارقطنی

بیان خطا البخاری - ابی حاتم رازی

موضح الاوهام - خطیب بغدادی

ذهبی نیز در برخی مواضع ، اشاره کرده است که بخاری اصلا در علم رجال خبره نبوده است .

وی در "تاریخ الاسلام " ج 7 ص 354 ( ترجمه خالد بن الجلاج العامری ) می گوید :

"و البخاری لیس بالخبیر برجال الشام ، و هذه من اوهامه "

ذهبی در " سیر اعلام النبلاء " ج 5 ص 194 شماره 72 ( ذیل ترجمه القاسم بن عبدالرحمن) می گوید :

"ذکر البخاری فی تاریخه انه سمع علیا و ابن مسعود ، و هذا من وهم البخاری "

با این مقدمه ، به بررسی برخی رجال صحیحین می پر دازیم .

( إسماعیل بن عبد الله بن أبی أویس الأصبحی ) ( به نقل از ansarweb.net )

بد نیست نظرات علمای رجال اهل سنت را در مورد این راوی ( که بخاری و مسلم از او روایت کرده اند ) بدانیم :

یحیى بن معین : ( أبو أویس وابنه ضعیفان )

( تهذیب الکمال 1/240 ، تهذیب التهذیب 1/197 )

یحیى بن معین : ( ابن أبی أویس وأبوه یسرقان الحدیث )

( تهذیب الکمال 1/240 ، الضعفاء والمتروکین لابن الجوزی 1/117 ، تهذیب التهذیب 1/197 )

یحیى بن معین : ( مخلط یکذب لیس بشئ )

( تهذیب الکمال 1/240 ، تهذیب التهذیب 1/197 )

یحیى بن معین : ( إسماعیل بن أبی أویس لا یساوی فلسین ) ( تهذیب التهذیب 1/198 )

نسائی : ( ضعیف )

( تهذیب الکمال 1/240 ، الضعفاء والمتروکین 1/117 ، سیر أعلام النبلاء 9/120 )

نسائی : ( لیس بثقة )

( تهذیب الکمال 1/240 ، تهذیب التهذیب 1/197 ، سیر أعلام النبلاء 9/121 )

نضر بن سلمة المروزی : ( هو کذاب )

( الضعفاء والمتروکین 1/117 ، تهذیب التهذیب 1/197 )

دار قطنی : ( لا أختاره فی الصحیح )

( تهذیب التهذیب 1/198 ، سیر أعلام النبلاء 9/121 )

أبو القاسم اللالکائی : ( بالغ النسائی فی الکلام علیه إلى أن یؤدی إلى ترکه ، ولعله بان له ما لم یبن لغیره ، لأنّ کلام هؤلاء کلهم یؤول إلى أنّه ضعیف )

( تهذیب الکمال 1/290 ، تهذیب التهذیب 1/197 )

ابن عدی : ( روى عن خاله أحادیث غرائب لا یتابع علیها أحد )

( تهذیب التهذیب 1/197 ، سیر أعلام النبلاء 9/121 )

جالب است که بدانید این راوی ، خودش اعتراف می کند که جعل حدیث می نموده است :

( ربما کنت أضع الحدیث لأهل المدینة إذا اختلفوا فی شیء فیما بینهم )

( تهذیب التهذیب 1/198 ، سیر أعلام النبلاء 9/121 )






تاریخ : چهارشنبه 94/9/18 | 3:58 عصر | نویسنده : سرباز ولایت | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.