سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

 

حدیث «علی قسیم النار و الجنه» دروغ است 

 

طرح شبهه توسط یک ماهواره وهابی:

 

درباره حضرت علی- کرم الله وجهه- می گویند: او تقسیم کننده بهشت و دوزخ است(قسیم الجنه و النار) نعوذ بالله، نعوذ بالله، شیعیان که همه کارها را به بندگان

می سپارند این کارها را هم سپردند به بندگان. برای فریب یک سری مسلمان ساده لوح. منظورشان این است که محبت علی، باعث تقسیم بهشت می شود؛ در حالی که

هرگز چنین نیست . اینها روایاتی است که منافقان و دشمنان اهل بیت به دروغ ساخته و به نام پیامبر صلی الله علیه و آله و خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله به

خورد مردم داده اند.

 

 

 

الف. « علی قسیم النار و الجنه» در کتب عامه 

 

 

مشکل وهابیت، ناآگاهی آنها از کتابهای مسلمانان است؛ این شبهه در حالی وارد می شود که اگر آنان به کتاب های خودشان مراجعه می کردند، بیش از 50 کتاب از کتاب های مورد قبولشان این روایت را نقل کرده اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

قاضی عیاض که از استوانه های علمی اهل سنت است ، این موضوع را به عنوان امری مسلم، در کتاب خود آورده می گوید:

پیامبر صلی الله علیه و آله از وقایعی خبر داده از جمله پادشاهی بنی امیه، مال اندوزی آنها، خروج بنی عباس با پرچم های سیاه، خروج مهدی، بلاهایی برای اهل بیت علیهم السلام از جمله کشتار، آوارگی و کشته شدن علی علیه السلام و خضاب شدن محاسن وی از خون سرش در حالی که او تقسیم کننده بهشت و داخل کننده کافران در آتش دوزخ است.

قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَأَیْنَ هُمْ؟ قَالَ بِبَیْتِ الْمَقْدِسِ وَأَخْبَرَ بِمُلْکِ بَنِی أُمیَّةَ وَوِلایَةِ مُعَاوِیَةَ وَوَصَّاهُ، وَاتّخَاذِ بَنِی أُمَیَّةَ مَالَ اللَّه دُوَلًا، وَخُرُوج وَلَدِ الْعَبَّاسِ بِالرَّایَاتِ السُّودِ وَمُلْکُهمْ أَضْعَافَ مَا مَلَکُوا وَخُرُوجِ الْمَهْدِیّ وَمَا یَنَالُ أَهْلُ بَیْتِهِ وَتَقْتِیلِهِمْ وَتَشْرِیدِهِمْ وَقَتْل عَلِیٍّ وَأَنَّ أَشْقَاهَا الَّذِی یَخْضِبُ هَذِهِ من هَذِهِ أَیْ لِحْیتَهُ من رَأسِهِ وَأنَّهُ قَسِیمُ النَّارِ یَدْخُلُ أو لیاؤه الْجَنةَ وَأَعْدَاؤُهُ النَّارَ. الشفاء بتعریف حقوق المصطفی: ج 1، ص252.

ابن اثیر جزری، از دیگر شخصیت های بلند آوازه اهل سنت در کتاب خود که از کتاب های معتبر اهل سنت است و علمای آنها برای فهم روایات پیچیده ، به این کتاب مراجعه می کنند،در ماده قسم می گوید:

    در حدیثی که از علی علیه السلام روایت شده، آن حضرت می فرماید: من تقسیم کننده دوزخ هستم؛ یعنی مردم بر دو گروهند: گروهی که با من هستند و اهل بهشت و گروهی که علیه من هستند و در دوزخ اند.

وفی حدیث علی [ أنَا قَسِیُم النارِ ] أراد أنّ الناس فرِیقان : فریقٌ معی فهُم على هُدًى وفریق علیَّ فهُم على ضَلال فنِصفٌ معی فی الجنة ونصف علیَّ فی النار. النهایه فی غریب الأثر: ج 4،ص 61.

جار الله زمخشری نیز در کتاب خود همین حدیث را در ماده قسم آورده و می گوید:

علی علیه السلام تقسیم کننده دوزخ است چنان که خود او فرمود: من تقسیم کننده آتش دوزخ هستم. یعنی اطرافیان او بر دو گروهند: هدایت یافتگان و گمراهان. با این وصف، اوست که بهشت و دوزخ را تقسیم می کند؛ دوستداران او در بهشت، دشمنان او در دوزخ اند.

قسم: عَلیّ رَضِی الله تَعَالَى عَنهُ أَنا قسیم النَّار. أَی مقاسمها ومساههما. یَعْنِی أَن أَصْحَابه على شطرین: مهتدون وضالون فَکَأَنَّهُ قَاسم النَّار إیَّاهُم فشطر لَهَا وَشطر مَعَه فِی الْجنَّة. الفائق فی غریب الحدیث: ج 3،ص 195.

صاحب کتاب « امالی خمیسیه» از علمای قرن پنجم اهل سنت روایت جالبی را در این باره آورده:

علی بن حسین علیه السلام می فرماید: پدرم امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام به من فرمود: من تقسیم کننده دوزخ هستم؛ عمار یاسر در این باره گفت: منظور آن حضرت این بود که هر که با من است با حق و هر که با معاویه است بر باطل، گمراه و گمراه تر.

علی بن الحسین، عن أبیه الحسین علیهما السلام قال: قال لی أبی أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام: أنا قسیم النار، فقال عمار بن یاسر: إنما عنى بذلک أن کل من معی فهو على الحق، وکل من مع معاویة فهو على الباطل ضالاً مضلا. الأمالی الخمیسیه: ج1،ص177.

ابن حجر مکی، از علمای بزرگ مکه و شافعی مذهب در کتاب الصواعق المحرقه که آن را در پاسخ به اعتقادات و مخالفت شیعه نوشته، نتوانسته این حقیقت را انکار کند؛ وی می گوید:

هنگامی که علی علیه السلام در شوری شش نفره ای که عمربن خطاب برای تعیین جانشین خود فراهم کرد، حضور یافت، در احتجاج خود، آنها را قسم داد و گفت: شما را به خدا سوگند! آیا پیامبر صلی الله علیه و آله درباره من نفرمود: یا علی! تو تقسیم کننده بهشت و دوزخ در روز قیامت هستی؟ آنها گفتند: خدایا تو شاهدی که چنین بود!

وَأخرج الدَّارَقُطْنِیّ أَن علیا قَالَ للستة الَّذین جعل عمر الْأَمر شُورَى بَینهم کلَاما طَویلا من جملَته أنْشدکُمْ بِاللَّه هَل فِیکُم أحد قَالَ لَهُ رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم (یَا عَلیّ أَنْت قسیم الْجنَّة وَالنَّار یَوْم الْقِیَامَة غَیْرِی قَالُوا اللَّهُمَّ لَا). الصواعق المحرقه: ج2،ص 454.

کنجی شافعی در کتاب کفایه الطالب از احمد بن حنبل، امام حنابله نقل می کند و می گوید:

محمد بن منصور الطوسی گوید: نزد احمد بن حنبل بودیم که از او پرسیدیم: نظر تو در مورد این روایت که علی علیه السلام گوید: من تقسیم کننده جهنم هستم، چیست؟ او گفت: مگر این روایت پیامبر صلی الله علیه و آله نیست که به علی فرمود: جز مؤمن، کسی تو را دوست نمی دارد و جز منافق، کسی با تو دشمن نیست؟ گفتیم: بله. گفت: مؤمن کجاست؟ گفتیم: در بهشت. گفت: منافق کجاست؟ گفتیم: در دوزخ. گفت: پس علی علیه السلام تقسیم کننده دوزخ است.

قال حدثنی محمد بن منصور الطوسی یقول: کنا عند أحمد بن حنبل فقال له رجل: یا أبا عبد الله، ما تقول فی هذا الحدیث الذی یروى أن علیاً علیه السلام قال: أنا قسیم النار؟ قال: وما تنکر من ذا، ألیس روینا أن النبی صلى الله علیه وآله وسلم قال لعلی علیه السلام: ((لا یحبک إلا مؤمن ولا یبغضک إلا منافق))، قلنا: بلى، قال: فأین المؤمن؟ قلنا: فی الجنة، قال: فأین المنافق؟ قلنا: فی النار، قال: فعلی قسیم النار. الأمالی الخمیسیه: ج1،ص 177.

روایتی که در متن حدیث بالا است در کتاب مسلم نیز وارد شده است:

یا علی! تو را دوست نمی دارد، مگر مؤمن و با تو دشمنی نمی ورزد، مگر منافق.

قَالَ عَلِىٌّ وَالَّذِى فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِىِّ الأُمِّىِّ -صلى الله علیه وسلم- إِلَىَّ أَنْ لاَ یُحِبَّنِى إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَلاَ یُبْغِضَنِى إِلاَّ مُنَافِقٌ. صحیح مسلم: ج1،ص 86،ح 78.

خطیب بغدادی از استوانه های علمی اهل سنت از انس بن مالک، صحابی و خادم رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت کرده:

از پیامبر صلی الله علیه وآله شنیدم که فرمود: از عقبه و گذرگاه صراط، نمی توان گذر کرد، مگر آن که گذرنامه آن را علی علیه السلام امضاء کرده باشد.

عن أنس ...وما هو قال سمعت رسول الله صلى الله علیه و سلم یقول إن على الصراط لعقبة لا یجوزها أحد إلا بجواز من علی بن أبی طالب. تاریخ بغداد: ج10،ص 356.

همچنین بن حجر مکی درکتابی که در رد شیعه نوشته این روایت را به نقل از خلیفه اول اهل سنت، آورده:

از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که فرمود: کسی از صراط عبور نمی کند، مگر این که علی علیه السلام برای او جواز عبور نوشته باشد.

وروى ابْن السماک أَن أَبَا بکر قَالَ لَهُ سَمِعت رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم یَقُول: (لَا یجوز أحد الصِّرَاط إِلَّا من کتب لَهُ عَلیّ الْجَوَاز). الصواعق المحرقه:ج2،ص 369.

جهت رعایت اختصار به همین مقدار اکتفا می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : یکشنبه 94/4/21 | 3:26 صبح | نویسنده : سرباز ولایت | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.