سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابن تیمیه حرانی

 

وأما حدیث سعد لما أمره معاویة بالسب فأبى فقال ما منعک أن تسب علی بن أبی طالب ؟ فقال ثلاث قالهن رسول الله صلى الله علیه وسلم فلن أسبه لأن یکون لی واحدة منهن أحب إلی من حمر النعم الحدیث ، فهذا حدیث صحیح رواه مسلم فی صحیحه ... .

منهاج السنة ، ج3 ، ص15 ، ط دار الکتب العلمیة ، بیروت ، 1420 هـ .

اما روایت سعد : هنگامی که معاویه به سعد بن أبی وقاص فرمان که داد که علی علیه السلام را سبّ نماید ، وی از سبّ علی علیه السلام خودداری کرد . معاویه گفت : چه چیزی تو را از سب ودشنام دادن به علی باز می دارد؟ سعد گفت : سه فضیلت از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در شأن على علیه السّلام شنیدم که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام اقدام نمى‏کنم که اگریکى از آن سه خصلت را در حق من فرموده بود براى من بهتر و ارزنده‏تر از شتران سرخ مو بود

این حدیث صحیحی است که مسلم در صحیحش آن را نقل کرده است

.ابن تیمیه که خود در دشمنی با خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم زبان زد عام و خاص است ،‌ در این جا به صراحت اعتراف می‌کند که معاویه به سعد دستور داد که امیر المؤمنین علیه السلام را سبّ کن ؛ ولی او نپذیرفت . در حقیقت اصل جمله این چنین بوده است : « أَمَرَ مُعَاوِیَةُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ سَعْدًا أن یسب علیا ، فأمتنع » .

معاویه به سعد وقاص دستور داد تاعلی را سب کند و او امتناع ورزید .

شیخ عبد الله بن غنیمان ، استاد دانشگاه اسلامی مدینه و رئیس بخش سطوح عالی ( دکترا ) ، در کتاب مختصر منهاج السنة نیز این جمله را آورده و اعتراف می کند که معاویه دستور به لعن امیر المؤمنین علی علیه السلام داده است .

رک : مختصر منهاج السنة ، ج3 ،‌ ص15 ، دار الکتب العلمیة ، بیروت ، 1420 هـ .

 

 






تاریخ : دوشنبه 94/11/12 | 10:12 عصر | نویسنده : سرباز ولایت | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.