سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احمد بن حنبل از نوادگان ذوالثدیه ( رئیس خوارج بود که به دست علی بن ابیطالب کشته شد) بر می‌گردد،احمد بن حنبل برخی از خوارج را - که ناسزا گفتن به امیر المومنین (علیه السلام) را شعار خودشان قرار داده بودند - در کتاب‌های خود، توثیق کرده است. 

مثلا در مورد ابراهیم بن یعقوب جوزجانی که از نواصب شناسنامه دار است:

قال الخلال: "إبراهیم جلیل جدا کان أحمد بن حنبل یکاتبه ویکرمه إکراما شدیدا"

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج1، ص182 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12)

او را مورد اکرام و احترام شدید قرار می‌داد.

همچنین حریز بن عثمان را - که از خبائث و أشد نواصب بود و ابن حبان نسبت به او می‌گوید:

فکان لا یخرج من المسجد حتى یلعن علیا سبعین مرة وقال بن حبان کان یلعن علیا بالغداة سبعین مرة وبالعشی سبعین مرة

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج2، ص240 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12)

علی را لعن می‌کرد هفتاد مرتبه در صبح و هفتاد مرتبه در شب.


و ایشان روزی بالای منبر رفت و با کمال وقاحت، گفت:

حدیث منزلت درست است، ولی شما آن را اشتباهی نقل می‌کنید و شکل صحیح این حدیث این است: إِنَّمَا هو أنت منى مکان قارون مِنْ مُوسَى. سوال کردند که این را از کجا می‌گویی؟ گفت: سَمِعْتُ الْوَلِیدَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِکِ یَقُولُهُ وَهُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ. از ولید بن عبد الملک شنیدم که آن را بالای منبر می‌خواند.

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج2، ص239 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12 تاریخ بغداد وذیوله ج8 ص262 المؤلف: أبو بکر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی (المتوفى: 463هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، دراسة وتحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، 1417 هـ، عدد الأجزاء: 24)
درباره چنین شخصی - از احمد بن حنبل سوال کردند که نظر تو درباره او چیست؟ گفت:

ثقة ثقة، لیس بالشام أثبت من حریز.

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج2، ص238 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12 تاریخ بغداد وذیوله ج8 ص263 المؤلف: أبو بکر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی (المتوفى: 463هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، دراسة وتحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، 1417 هـ، عدد الأجزاء: 24 الأنساب ج7 ص92 المؤلف: عبد الکریم بن محمد بن منصور التمیمی السمعانی المروزی، أبو سعد (المتوفى: 562هـ)، المحقق: عبد الرحمن بن یحیى المعلمی الیمانی وغیره، الناشر: مجلس دائرة المعارف العثمانیة، حیدر آباد، الطبعة: الأولى، 1382 هـ - 1962 م، عدد الأجزاء: 1)

آدم مورد وثوق مورد وثوقی است. آدمی مطمئن‌تر از حریز در منطقه شامات نیست.

131 - (78) حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، وَأَبُو مُعَاوِیَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، ح وَحَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ یَحْیَى، وَاللَّفْظُ لَهُ، أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِیَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ عَدِیِّ بْنِ ثَابِتٍ، عَنْ زِرٍّ، قَالَ: قَالَ عَلِیٌّ: وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَبَرَأَ النَّسَمَةَ، إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَیَّ: «أَنْ لَا یُحِبَّنِی إِلَّا مُؤْمِنٌ، وَلَا یُبْغِضَنِی إِلَّا مُنَافِقٌ»

صحیح مسلم ج1 ص86 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.

یاعلی کسی تو را دوست نمی دارد مگر مومن وکسی تو را دشمن نمی دارد الا منافق.


و قرآن هم می‌گوید:

إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا  (سوره نساء/آیه145)

ولی احمد بن حنبل ایشان را ثقه می‌داند؟!!!

همچنین در رابطه با اسحاق بن سوید عدوی که واقعا ناصبی بود، ولی احمد بن حنبل او را توثیق می‌کند.(تهذیب الکمال للمزی، ج2، ص433)

با اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:

...فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «مَنْ سَبَّ عَلِیًّا فَقَدْ سَبَّنِی، وَمَنْ سَبَّنِی فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ تَعَالَى» 

المستدرک على الصحیحین ج3 ص130 المؤلف: أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحکم الضبی الطهمانی النیسابوری المعروف بابن البیع (المتوفى: 405هـ)، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1990، عدد الأجزاء: 4.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: هر کس علی علیه السلام را سب کند مرا سب کرده و هر کس مرا سب کند به تحقیق خدا را سب کرده است. 

نتیجه گیری را به وجدانهای بیدار واگذار می کنیم.
نظرتان چیست؟!!!





تاریخ : یکشنبه 94/11/4 | 11:58 صبح | نویسنده : سرباز ولایت | نظرات ()

احمد بن حنبل از نوادگان ذوالثدیه ( رئیس خوارج بود که به دست علی بن ابیطالب کشته شد) بر می‌گردد،احمد بن حنبل برخی از خوارج را - که ناسزا گفتن به امیر المومنین (علیه السلام) را شعار خودشان قرار داده بودند - در کتاب‌های خود، توثیق کرده است. 

مثلا در مورد ابراهیم بن یعقوب جوزجانی که از نواصب شناسنامه دار است:

قال الخلال: "إبراهیم جلیل جدا کان أحمد بن حنبل یکاتبه ویکرمه إکراما شدیدا"

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج1، ص182 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12)

او را مورد اکرام و احترام شدید قرار می‌داد.

همچنین حریز بن عثمان را - که از خبائث و أشد نواصب بود و ابن حبان نسبت به او می‌گوید:

فکان لا یخرج من المسجد حتى یلعن علیا سبعین مرة وقال بن حبان کان یلعن علیا بالغداة سبعین مرة وبالعشی سبعین مرة

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج2، ص240 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12)

علی را لعن می‌کرد هفتاد مرتبه در صبح و هفتاد مرتبه در شب.


و ایشان روزی بالای منبر رفت و با کمال وقاحت، گفت:

حدیث منزلت درست است، ولی شما آن را اشتباهی نقل می‌کنید و شکل صحیح این حدیث این است: إِنَّمَا هو أنت منى مکان قارون مِنْ مُوسَى. سوال کردند که این را از کجا می‌گویی؟ گفت: سَمِعْتُ الْوَلِیدَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِکِ یَقُولُهُ وَهُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ. از ولید بن عبد الملک شنیدم که آن را بالای منبر می‌خواند.

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج2، ص239 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12 تاریخ بغداد وذیوله ج8 ص262 المؤلف: أبو بکر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی (المتوفى: 463هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، دراسة وتحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، 1417 هـ، عدد الأجزاء: 24)
درباره چنین شخصی - از احمد بن حنبل سوال کردند که نظر تو درباره او چیست؟ گفت:

ثقة ثقة، لیس بالشام أثبت من حریز.

( تهذیب التهذیب لإبن‌حجر، ج2، ص238 المؤلف: أبو الفضل أحمد بن علی بن محمد بن أحمد بن حجر العسقلانی (المتوفى: 852هـ)، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامیة، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ، عدد الأجزاء: 12 تاریخ بغداد وذیوله ج8 ص263 المؤلف: أبو بکر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی (المتوفى: 463هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، دراسة وتحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، 1417 هـ، عدد الأجزاء: 24 الأنساب ج7 ص92 المؤلف: عبد الکریم بن محمد بن منصور التمیمی السمعانی المروزی، أبو سعد (المتوفى: 562هـ)، المحقق: عبد الرحمن بن یحیى المعلمی الیمانی وغیره، الناشر: مجلس دائرة المعارف العثمانیة، حیدر آباد، الطبعة: الأولى، 1382 هـ - 1962 م، عدد الأجزاء: 1)

آدم مورد وثوق مورد وثوقی است. آدمی مطمئن‌تر از حریز در منطقه شامات نیست.

131 - (78) حَدَّثَنَا أَبُو بَکْرِ بْنُ أَبِی شَیْبَةَ، حَدَّثَنَا وَکِیعٌ، وَأَبُو مُعَاوِیَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، ح وَحَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ یَحْیَى، وَاللَّفْظُ لَهُ، أَخْبَرَنَا أَبُو مُعَاوِیَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ عَدِیِّ بْنِ ثَابِتٍ، عَنْ زِرٍّ، قَالَ: قَالَ عَلِیٌّ: وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَبَرَأَ النَّسَمَةَ، إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِلَیَّ: «أَنْ لَا یُحِبَّنِی إِلَّا مُؤْمِنٌ، وَلَا یُبْغِضَنِی إِلَّا مُنَافِقٌ»

صحیح مسلم ج1 ص86 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5.

یاعلی کسی تو را دوست نمی دارد مگر مومن وکسی تو را دشمن نمی دارد الا منافق.


و قرآن هم می‌گوید:

إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا  (سوره نساء/آیه145)

ولی احمد بن حنبل ایشان را ثقه می‌داند؟!!!

همچنین در رابطه با اسحاق بن سوید عدوی که واقعا ناصبی بود، ولی احمد بن حنبل او را توثیق می‌کند.(تهذیب الکمال للمزی، ج2، ص433)

با اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:

...فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «مَنْ سَبَّ عَلِیًّا فَقَدْ سَبَّنِی، وَمَنْ سَبَّنِی فَقَدْ سَبَّ اللَّهَ تَعَالَى» 

المستدرک على الصحیحین ج3 ص130 المؤلف: أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحکم الضبی الطهمانی النیسابوری المعروف بابن البیع (المتوفى: 405هـ)، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1990، عدد الأجزاء: 4.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: هر کس علی علیه السلام را سب کند مرا سب کرده و هر کس مرا سب کند به تحقیق خدا را سب کرده است. 

نتیجه گیری را به وجدانهای بیدار واگذار می کنیم.
نظرتان چیست؟!!!





تاریخ : یکشنبه 94/11/4 | 11:58 صبح | نویسنده : سرباز ولایت | نظرات ()
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.